• a tot z
  • Inloggen
Menu
  • Burger en Welzijn
    • Burgerzaken
      • Attesten en uitreksels (eGovFlow)
      • Eensluidend verklaarde kopie
      • Geboorte en adoptie
        • Akte van adoptie
        • Akte van geboorte
        • Een kind erkennen
        • Geboorteaangifte
        • Registratie poliovaccinatie
      • Identiteit en reizen
      • MIJN DOSSIER
      • Overlijden
      • Rijbewijzen
      • Trouwen, samenwonen en scheiden
      • Uittreksel uit het strafregister
      • Verkiezingen
      • Vreemdelingenzaken
      • Wettiging handtekening
      • Wonen en verhuizen
      • Zitdagen belastingen
    • Huis van het kind
    • Kinderopvang
    • Lokaal mondiaal beleid
    • OCMW - Sociaal huis
    • Onderwijs
    • Personen met een beperking
    • Senioren
    • Veiligheid
    • Welzijn en gezondheid
  • Vrije tijd
    • Bibliotheek
    • Kermissen
    • Ontmoetingscentrum Kerkelare
    • Rap-op-stap kantoor
    • Reserveer een zaal
    • Cultuur
    • Evenementen
    • Jeugd
    • Sport
    • Toerisme
    • Winkelen
  • Wonen en Omgeving
    • Afval en recyclage
    • Attesten en vergunningen
    • Bouwen en wonen
    • Klimaat en duurzaamheid
    • Mobiliteit
    • Natuur, groen en dieren
    • Openbare onderzoeken en bekendmakingen
    • Openbare werken
  • Ondernemen
    • Deelnemen aan overheidsopdrachten
    • Handel en Horeca
    • Hinderpremie bij wegenwerken
    • KMO en industrie
    • Land- en tuinbouw
    • Lievegembon
    • Markten en jaarbeurs
  • Bestuur
    • Adviesraden
    • BE-Alert
    • Bekendmakingen
    • Beleid
    • Bestuursorganen
    • Brandweerzone Centrum
    • Communicatie
    • Gemeente- en OCMW-diensten (Contactpagina)
    • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden
    • Noodnummers
    • Politiezone
    • Vacatures
    • Wat te doen bij stormschade
Lievegem
  • Thuisloket
  • Meldingen
  • Uit in Lievegem
  • Inschrijvingen reservaties
  • Openingsuren en contact

Kruimelpad

  1. Home
  2. Burger en welzijn
  3. Burgerzaken
  4. Geboorte en adoptie
  5. Akte van adoptie

Akte van adoptie

Wat

De akte van adoptie wordt opgesteld door de ambtenaar van de burgerlijke stand op basis van een adoptievonnis of arrest. De akte van adoptie vermeldt:

  • De naam, voornamen, geboorteplaats en -datum van de adoptanten alsook van de geadopteerde
  • De nieuwe naam en, in voorkomend geval, de nieuwe voornaam van de geadopteerde na de adoptie
  • De soort van adoptie: gewone of volle adoptie
  • In voorkomend geval, de datum van de erkenning van de buitenlandse adoptie door de federale centrale autoriteit.

Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de geboorteakte aanvragen:

  • Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
  • Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.

Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

Voor akten van adoptie wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:

  • De personen op wie de akte betrekking heeft (adoptieouders en geadopteerde)
  • De echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
  • De wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
  • Bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
  • Erfgenamen
  • Bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.

Procedure

Je kan een afschrift of een uittreksel van een akte van adoptie aanvragen in de gemeente waar de erkenning werd overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand.

Als de gemeente elektronische afschriften aanbiedt in een e-loket, dan kunt je met je elektronische identiteitskaart (eID) een afschrift of uittreksel van de akte meteen online raadplegen, downloaden en afdrukken. Afschriften en uittreksels die elektronisch worden opgevraagd, zijn voorzien van een elektronisch zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als deze afgeleverd door de gemeente. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kan je het geldig gebruiken in om het even welke vorm (op papier of in digitale vorm).

Sinds 1 januari 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert je akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

Wat meebrengen?

Als je het document zelf ophaalt:

  • Je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het document voor iemand anders aanvraagt:

  • Een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • Je eigen identiteitskaart.

Thuisloket

Akte van adoptie

Enkel op afspraak!

09 396 23 00
Klik hier

Burgerzaken Lovendegem

Centrumstraat 459920 LievegemVlaanderen België
Telefoonnummer

09 396 23 00

Email
burger@lievegem.be
Openingsuren
Vandaag
9.00 - 12.00
Morgen
Gesloten

Burgerzaken Waarschoot

Waarschootdorp 19950 LievegemVlaanderen België
Telefoonnummer

09 396 23 00

Email
burger@lievegem.be
Openingsuren
Vandaag
9.00 - 12.00
Morgen
Gesloten

Burgerzaken Zomergem

Markt 19930 LievegemVlaanderen België
Telefoonnummer

09 396 23 00

Email
burger@lievegem.be
Openingsuren
Vandaag
9.00 - 12.00
Morgen
Gesloten

logo Lievegem

Disclaimer
Privacypolicy
Toegankelijkheid

Kasteeldreef 72
9920 Lievegem
T 09 396 23 00
F 09 396 26 89
onthaal@lievegem.be

Elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9.00 - 12.00 en van 14.00 - 16.00 uur

BE0697.609.152

SCHRIJF JE IN OP EEN VAN ONZE NIEUWSBRIEVEN

Volg Lievegem op

facebookinstagramtwitterflickr