• a tot z
  • Inloggen
Menu
  • Burger en Welzijn
    • Burgerzaken
      • Attesten en uitreksels (eGovFlow)
      • Eensluidend verklaarde kopie
      • Geboorte en adoptie
      • Identiteit en reizen
        • Aangifte van een adreswijziging bij je stad of gemeente
        • Akte van aanpassing van de registratie van het geslacht
        • Attest van leven
        • Bewijs nationaliteit
        • Elektronische identiteitskaart (eID)
        • Identiteitskaart aanpassen na de fusie
        • Kids-ID: Elektronisch identiteitsdocument voor kinderen onder de 12 jaar
        • Naam of voornaam, verbeteren
        • Reispas
        • Reistoelating voor minderjarigen
        • Veranderen van familienaam
        • Veranderen van voornaam
      • MIJN DOSSIER
      • Overlijden
      • Rijbewijzen
      • Trouwen, samenwonen en scheiden
      • Uittreksel uit het strafregister
      • Verkiezingen
      • Vreemdelingenzaken
      • Wettiging handtekening
      • Wonen en verhuizen
      • Zitdagen belastingen
    • Huis van het kind
    • Kinderopvang
    • Lokaal mondiaal beleid
    • OCMW - Sociaal huis
    • Onderwijs
    • Personen met een beperking
    • Senioren
    • Veiligheid
    • Welzijn en gezondheid
  • Vrije tijd
    • Bibliotheek
    • Kermissen
    • Ontmoetingscentrum Kerkelare
    • Rap-op-stap kantoor
    • Reserveer een zaal
    • Cultuur
    • Evenementen
    • Jeugd
    • Sport
    • Toerisme
    • Winkelen
  • Wonen en Omgeving
    • Afval en recyclage
    • Attesten en vergunningen
    • Bouwen en wonen
    • Klimaat en duurzaamheid
    • Mobiliteit
    • Natuur, groen en dieren
    • Openbare onderzoeken en bekendmakingen
    • Wegen, riolering en openbaar groen
  • Ondernemen
    • Deelnemen aan overheidsopdrachten
    • Handel en Horeca
    • Hinderpremie bij wegenwerken
    • KMO en industrie
    • Land- en tuinbouw
    • Lievegembon
    • Markten en jaarbeurs
  • Bestuur
    • Adviesraden
    • BE-Alert
    • Bekendmakingen
    • Beleid
    • Bestuursorganen
    • Brandweerzone Centrum
    • Communicatie
    • Gemeente- en OCMW-diensten (Contactpagina)
    • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden
    • Noodnummers
    • Politiezone
    • Vacatures
Lievegem
  • Thuisloket
  • Meldingen
  • Uit in Lievegem
  • Inschrijvingen reservaties
  • Openingsuren en contact

Kruimelpad

  1. Home
  2. Burger en welzijn
  3. Burgerzaken
  4. Identiteit en reizen
  5. Elektronische identiteitskaart (eID)

Elektronische identiteitskaart (eID)

Vergeet niet het adres op je identiteitskaart aan te passen!

Sinds 01.01.2019 wonen we allemaal in Lievegem. Je hebt als burger 5 jaar de tijd om het adres op je identiteitskaart aan te passen. Hiervoor heb je enkel je identiteitskaart en je pincode nodig.

Wat

Een identiteitskaart is het bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister. Elke Belg moet een identiteitskaart aanvragen vanaf de leeftijd van 12 jaar. Met je identiteitskaart kan je ook je nationaliteit en identiteit bewijzen in het buitenland. Vanaf 15 jaar ben je verplicht om je identiteitskaart altijd bij te hebben.

In de elektronische identiteitskaart zit een microchip ingebouwd. Deze chip bevat een identificatiecertificaat waarmee je je identiteit kunt bevestigen wanneer je jouw eID in een kaartlezer steekt. Vanaf de leeftijd van 18 bevat de identiteitskaart ook een handtekeningcertificaat waarmee je een elektronische handtekening kunt plaatsen onder elektronische documenten. Je kunt de elektronische handtekening alleen gebruiken met je persoonlijke pincode.

De identiteitskaart is 10 jaar geldig. De identiteitskaart voor jongeren van 12 jaar tot 18 jaar is 6 jaar geldig en voor personen vanaf 75 jaar 30 jaar.

Je kan de geldigheidsduur bekijken op de voorzijde van je identiteitskaart. Als Belg bent je altijd verantwoordelijk om je eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat je oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan.

Hoe aanvragen

De identiteitskaart wordt automatisch uitgereikt aan alle Belgen van minstens 12 jaar door de gemeente van de hoofdverblijfplaats. Op het einde van de geldigheidsperiode zal je van de gemeente een oproepingskaart ontvangen voor de vernieuwingsprocedure.

Je meldt je dan aan bij de gemeente van jouw hoofdverblijfplaats met volgende zaken:

  • Je oproepingskaart
  • Recente pasfoto die aan de voorwaarden voldoet die op de oproepingskaart staan
  • Je huidige identiteitskaart of attest van verlies/diefstal

De pasfoto die je meebrengt mag maximaal 6 maanden oud zijn en moet voldoen aan de normen opgelegd door de International Civil Aviation Organization (I.C.A.O). Het is belangrijk dat je gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach). Het mag niet dezelfde foto zijn als deze die op de huidige kaart staat, oude pasfoto’s worden geweigerd.

In de volgende gevallen moet je zelf een vernieuwing aanvragen:

  • Bij verlies, diefstal of beschadiging van je kaart
  • Als je pasfoto niet meer gelijkend is
  • Als je naam, voornaam of geslacht wijzigt
  • Na een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtshalve schrapping

Levertermijn

Bij een gewone aanvraag krijg je twee tot drie weken later een brief die meldt dat jouw identiteitskaart klaar ligt. Breng bij het afhalen van je elektronische identiteitskaart volgende zaken mee:

  • Je oude identiteitskaart of attest van verlies/diefstal
  • De brief die je thuis kreeg met de vraag je identiteitskaart af te halen met pin en puk code

Levering:

Gewone procedure: 2 à 3 weken na de aanvraag

Superdringende procedure: 1ste werkdag na de aanvraag indien voor 15.00 uur doorgegeven.

Kostprijs

Vanaf 01.02.2020 tellen volgende tarieven voor de elektronische identiteitskaarten, elektronische vreemdelingenkaarten en elektronische vreemdelingenkaarten met biometrie:

Kaarten met gewone levertermijn

Kids-ID    € 6,40
Elektronische identiteitskaart    € 22,00
Elektronische vreemdelingenkaart    € 22,00
Elektronische vreemdelingenkaart met biometrie    € 22,00

Kaarten die na één dag op de gemeente geleverd worden

Kids-ID        € 94
Elektronische identiteitskaart    € 104
Elektronische vreemdelingenkaart    € 104
Elektronische vreemdelingenkaart met biometrie    € 104

Kaarten die na één dag in de Koloniënstraat in Brussel worden geleverd

Kids-ID        € 126
Elektronische identiteitskaart    € 135
Elektronische vreemdelingenkaart    Niet mogelijk
Elektronische vreemdelingenkaart met biometrie    Niet mogelijk  

 

 

Verlies of diefstal

Bij verlies of diefstal van je kaart, moet je zo snel mogelijk aangifte doen bij de Helpdesk DOC STOP. Dit kan op het gratis nummer 00800 2123 2123. Op die manier wordt het document zo snel mogelijk gemeld in de administratieve databanken en politiedatabanken en wordt elk misbruik van het verloren, gestolen of vernietigde document zo veel mogelijk vermeden.

Opgelet: met DOC STOP kunnen enkel Belgische identiteitsdocumenten worden geblokkeerd.

Bij diefstal: Bel onmiddellijk naar DOCSTOP. Doe ook aangifte van de diefstal bij het dichtstbijzijnde politiebureau of bij de lokale politie.

Bij verlies: Bel onmiddellijk naar DOCSTOP. Ga vervolgens naar het gemeentehuis. Buiten de openingstijden kan je bij de politie terecht voor een voorlopig attest.

Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerde identiteitskaart is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken. Je dient het dan te bezorgen aan de dienst burgerzaken. Je dient in deze gevallen dus altijd een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.

Ben je je identiteitskaart verloren in het buitenland, dan kan je de nodige richtlijnen vinden op de website van FOD Buitenlandse Zaken.

Onmogelijk zelf aanmelden wegens gezondheidstoestand

Heb je een oproepingskaart gekregen maar laat je gezondheidstoestand het niet toe om je aan te melden bij de dienst burgerzaken? Neem dan contact op met de gemeente. We zoeken samen met jou naar een oplossing.

Meer info

http://eid.belgium.be/nl/

https://www.docstop.be/DocStop/

https://www.checkdoc.be/CheckDoc/

Belasting op het afleveren van administratieve stukken burgerzaken

Enkel op afspraak!

09 396 23 00
Klik hier

Burgerzaken Lovendegem

Centrumstraat 459920 LievegemVlaanderen België
Telefoonnummer

09 396 23 00

Email
burger@lievegem.be
Openingsuren
Vandaag
14.00 - 16.00
Morgen
9.00 - 12.00

Burgerzaken Waarschoot

Waarschootdorp 19950 LievegemVlaanderen België
Telefoonnummer

09 396 23 00

Email
burger@lievegem.be
Openingsuren
Vandaag
14.00 - 16.00
Morgen
16.00 - 19.00

Burgerzaken Zomergem

Markt 19930 LievegemVlaanderen België
Telefoonnummer

09 396 23 00

Email
burger@lievegem.be
Openingsuren
Vandaag
9.00 - 12.00
Morgen
9.00 - 12.00

logo Lievegem

Disclaimer
Privacypolicy
Toegankelijkheid

Kasteeldreef 72
9920 Lievegem
T 09 396 23 00
F 09 396 26 89
onthaal@lievegem.be

Elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9.00 - 12.00 en van 14.00 - 16.00 uur

BE0697.609.152

SCHRIJF JE IN OP EEN VAN ONZE NIEUWSBRIEVEN

Volg Lievegem op

facebookinstagramtwitterflickr