Ethisch consumeren op het spanningsveld tussen fair trade en lokaal

Het is niet altijd gemakkelijk voor de ethische consument om zijn weg te zoeken in de vele labels. Wie rechtvaardigheid nastreeft zal producten met het fair trade label in zijn mandje leggen. Consumenten die het ecologische aspect van voeding belangrijk vinden weten dat lokale, seizoensgebonden groenten minder milieu impact hebben dan boontjes uit Kenya. Er ontstaan dan ook steeds meer 'korte keten' initiatieven die inspelen op de groeiende vraag om consumenten te verbinden met lokale producenten. Fairtradeproducten stonden jarenlang synoniem voor producten van kleine producenten in het Zuiden en leken op gespannen voet te staan met de stijgende vraag naar lokale producten. Tom Ysewijn (studiedienst Oxfam) licht toe hoe de fairtradebeweging omgaat met dit spanningsveld. Door een aantal evoluties internationaal en lokaal verkoopt Oxfam Wereldwinkel nu bv. ook Belgisch appelsap met een fairtradelabel. Toch verzet Tom zich tegen de idee dat korte keten enkel synoniem staat voor lokale producten. Is het zo dat de geografische korte afstand die een product aflegt tussen producent en consument het enig ‘zaligmakende’ criterium is om een product als duurzaam te bestempelen? Tom toont aan dat, ook wanneer men rekening houdt met het ecologische aspect, sommige producten uit het Zuiden toch de meest ethische keuze zijn. Na de lezing krijgen de deelnemers een drankje aangeboden.

In samenwerking met Coopuur, Oxfam Wereldwinkel Lievegem

Begeleiders: Tom Ysewijn


Bron: UiTinVlaanderen.be

Wanneer
Waar
Coopuur
Organisatie
Avansa regio Gent
Prijs
€5,00,-
 

Basistarief: €5,00,-

Contact
Adres
Avansa regio Gent
Email
Telefoonnummer

+32 9 2242265

Types
Lezing of congres