Organiseren van verkoopacties en evenementen in coronatijden

Deze pagina bevat beslissingen en maatregelen van Federaal, Vlaams en lokaal niveau en wordt telkens bijgewerkt na ieder overlegcomité.

Aanvragen van verkoopacties en evenementen

Alle verkoopacties en evenementen dienen gemeld te worden, ook diegene die in pre-coronatijden niet moesten gemeld worden of geen aanvraag nodig hadden.

Vraag tijdig je verkoopactie of evenement aan. Volg hierbij onderstaand stappenplan.

  1.  Vul het Covid Event Risk Model (CERM) in via https://www.covideventriskmodel.be/. Je krijgt via een kleurencode te zien of jouw organisatie coronaproof is of niet. Enkel evenementen met een groene CERM-score kunnen voorgelegd worden. Opgelet! Dit formulier geeft je geen zekerheid of je evenement al dan niet toegelaten wordt. Het geeft enkel tips om je evenement, indien toegelaten, coronaveilig door te laten gaan.
  2. Vul het evenementenformulier in via https://www.lievegem.be/evenementenformulier.
    Voeg hierbij een inplantingsplan én pdf van jouw ingevulde CERM met groene code toe.
  3. We bekijken of jouw evenement kan doorgaan of niet.

Organiseren van verkoopacties

Verkoopacties kunnen nog plaatsvinden onder bepaalde voorwaarden.

Volgende voorwaarden gelden voor de voorbereidingen

  • Dit kan binnenshuis enkel in je gezinsbubbel + 1 (knuffelcontact)
  • Buitenshuis max. met 10 personen, de afstand van 1,5 m tussen elke persoon wordt gegarandeerd

Reservering is verplicht en betaling gebeurt op voorhand of contactloos ter plaatsen

We bevelen ‘thuislevering’ ten zeerste aan:

  • het moet gaan om op voorhand bestelde producten en niet om huis-aan-huisactiviteiten
  • aanbellen, producten afzetten, geen gesprek, altijd mondmasker dragen, geen fysiek contact en niet binnen gaan
  • tussen leden die niet samenwonen, moet er in de auto een afstand van 1,5 m zijn, type wagen is bepalend om te weten met hoeveel personen je in de auto kan, om te leveren aan huis
  • leveren mag tot 22.00 uur (alcoholische dranken tot 20.00 uur) 

Indien thuislevering onmogelijk is, dan gelden volgende voorwaarden voor afhaal:

  • het afhalen van de goederen kan enkel buiten de inrichting
  • de wachtrijen worden zo georganiseerd dat samenscholingen worden vermeden en dat de regels van social distancing kunnen worden gerespecteerd, in het bijzonder het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon
  • buiten mogen er max. 10 personen tegelijk aanwezig zijn, medewerkers inclusief
  • mondmaskers worden gedragen door de aanbieder en de afhaler
  • afstand van 1,5 m tussen elke persoon wordt gegarandeerd, ook buiten bij het wachten (markering op de grond) is verplicht
  • noodzakelijke handhygiëne ter beschikking van aanbieder en afhaler
  • er is geen enkele consumptie ter plaatse
  • maaltijden en/of dranken moeten worden aangeboden op een zodanige manier dat ze kunnen worden meegenomen door de klant en elders kunnen worden genuttigd, bijvoorbeeld thuis, op de hotelkamer of in de wagen op een openbare parking • de afhaal wordt maximaal gespreid d.m.v. reservatie of het hanteren van tijdsloten
  • de afhaling gebeurt alleen
  • de klanten zijn niet langer aanwezig dan strikt noodzakelijk
  • afhalen mag tot 22 uur (met alcoholische dranken tot 20.00 uur)

Organiseren van evenementen

Naar aanleiding van de verstrengde coronamaatregelen kunnen evenementen voorlopig niet doorgaan.

Overlegcomité 5 maart

Op 5 maart kondigde het overlegcomité versoepelingen aan voor organisatoren van evenementen.

Voor zover de epidemiologische toestand het toelaat en afhankelijk van de druk op de ziekenhuizen en de voortgang van de vaccinatiecampagne, komt er vanaf april een buitenplan.

Vanaf 1 april zou het opnieuw mogelijk zijn om evenementen te organiseren in de buitenlucht en met een maximum van 50 personen. Voor het eerst in lange tijd wordt het dus opnieuw mogelijk om evenementen te organiseren, al is het in deze fase onder heel strikte voorwaarden.

Vanaf 1 mei kunnen nog meer activiteiten buiten én binnen voorzien worden. Het gaat onder meer over sociale contacten, horeca binnen en buiten, winkelen en ambulante handel, cultuur en events, jeugdwerk, verenigingsleven en sport, erediensten, thuisverzorging en kermis.

Overlegcomité 26 maart

De federale regering en de regeringen van de deelstaten hebben op 26 maart in het Overlegcomité de coronasituatie besproken. Ze hebben een breed afkoelingspakket beslist dat ervoor moet zorgen om de stijgende trend om te keren in de besmettingscijfers en de ziekenhuisopnames.

Het aangekondigde buitenplan dat voorzien was voor 1 april en 1 mei wordt hierdoor uitgesteld. Het Ministerieel Besluit werd verlengd tot en met 25 april. Het Overlegcomité, het coronacommissariaat en de Risk Assessment Group blijven de situatie dag na dag nauwgezet opvolgen en zullen onmiddellijk samenkomen wanneer de situatie dit vereist.

Overlegcomité 23 april

Het Overlegcomité bevestigde de eerdere beslissingen voor de cultuur en evenementensector voor de maand mei. Hieronder vallen grote evenementen zoals culturele en andere voorstellingen, wedstrijden en handelsbeurzen. Dat betekent dat in de maand mei buitenactiviteiten tot 50 personen zijn toegelaten. Ook zullen indoor een reeks testevenementen worden georganiseerd. In de maand juni zijn buitenactiviteiten mogelijk tot 200 personen. Voor binnen geldt een maximale zaalbezetting van 75% van de CIRM (Covid Infrastructure Risk Model), met een plafond van eveneens 200 personen. Evenementen binnen en buiten moeten steeds plaatsvinden met mondmasker en op de gepaste sociale afstand. Bij evenementen binnen moeten mensen ook steeds zitten