Lievegem

Burger en welzijn

Burgerzaken - gezondheid - kinderen en jongeren - lokaal mondiaal beleid - OCMW en welzijn - senioren - veiligheid en preventie

Vrije tijd

Bibliotheek - cultuur - evenementen - jeugd - lokaal dienstencentrum - sport - toerisme - verenigingen - winkelen

Wonen en omgeving

Bouwen en wonen - dieren, klimaat en milieu - mobiliteit en openbaar domein

Ondernemen

Handel en horeca - landbouw en tuinbouw - lievegembon - markten en ambulante handel - ondersteuning - starten

Bestuur

Beleid - bestuursorganen - intergemeentelijke samenwerkingsverbanden - organisatie - protocol

 

Banner
Banner image
  1. Home
  2. Attest van gezinssamenstelling

Attest van gezinssamenstelling

Thuisloket - Aanvraag attest gezinssamenstellingMaak een afspraak - Aanvraag attest
Wat

Het attest van gezinssamenstelling is een uittreksel uit het bevolkingsregister dat alle personen vermeldt die deel uitmaken van hetzelfde gezin. Jouw gezinssamenstelling is een beschrijving van alle personen die samen met jou op hetzelfde adres wonen. Dit adres is ook gekend als jouw domicilie, het adres waar je officieel bent ingeschreven in het bevolkingsregister. Iedereen die op datzelfde adres geregistreerd is, zal dus op jouw gezinssamenstelling te zien zijn.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:

  • jezelf (enkel voor jouw eigen gezin)
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat (wanneer zij niet zelf deze gegevens kunnen raadplegen in het Rijksregister)
  • derden als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet.
Procedure

Je kan het attest van gezinssamenstelling opvragen bij jouw gemeente.

  • Als je een elektronische identiteitskaart (eID) of een andere digitale sleutel hebt, dan kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
    • op ‘Mijn dossier’, de online toepassing van het Rijksregister
    • op ‘Mijn Burgerprofiel’, de online toepassing van de Vlaamse overheid (rubriek ‘Attesten en toelatingen’)
    • via het e-loket van jouw gemeente.
  • Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken aanvragen.

Kan ik het attest gebruiken in het buitenland?

In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

Heb je een attest met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.

De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.

Meer informatie over legalisatie en apostille

Wat meebrengen?

Als je het attest zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • jouw eigen identiteitskaart.
Uitzonderingen

De term “niet-verwant” zal voorkomen op het attest indien men feitelijk samenwoont of als er niet-verwanten op hetzelfde adres wonen.

Burgerzaken

Telefoonnummer

09 396 23 00

Telefonisch bereikbaar van 9.00 - 12.00 uur en van 14.00 - 16.00 uur.

Contacteer ons

logo Lievegem

Lokaal bestuur Lievegem, Kasteeldreef 72, 9920 Lievegem - BE0697.609.152
Elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur op 09 396 23 00 of via info@lievegem.be.

Cookieverklaring | Disclaimer | Fout of onduidelijkheid melden | Privacyverklaring | Producten en diensten | Toegankelijkheidsverklaring

Volg Lievegem op

facebookOnze FacebookpaginainstagramOnze Instagram paginaflickrBekijk foto's van onze gemeente op Flickr