Lievegem

Burger en welzijn

Burgerzaken - gezondheid - kinderen en jongeren - lokaal mondiaal beleid - OCMW en welzijn - senioren - veiligheid en preventie

Vrije tijd

Bibliotheek - cultuur - evenementen - jeugd - lokaal dienstencentrum - sport - toerisme - verenigingen - winkelen

Wonen en omgeving

Bouwen en wonen - dieren, klimaat en milieu - mobiliteit en openbaar domein

Ondernemen

Handel en horeca - landbouw en tuinbouw - lievegembon - markten en ambulante handel - ondersteuning - starten

Bestuur

Beleid - bestuursorganen - intergemeentelijke samenwerkingsverbanden - organisatie - protocol

 

Banner
Banner image
  1. Home
  2. Belasting op leegstaande woningen en gebouwen

Belasting op leegstaande woningen en gebouwen

Wat
Met het oog op het voorkomen en bestrijden van de leegstand van gebouwen en woningen is de gemeenteraad gemachtigd om een jaarlijkse belasting te heffen op gebouwen en woningen: de leegstandsheffing.

​Er wordt voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 een gemeentebelasting gevestigd op de woningen en gebouwen die gedurende minstens twaalf opeenvolgende maanden zijn opgenomen in het leegstandsregister.
Procedure
De belastingplichtige ontvangt een aanslagbiljet. De belasting moet betaald worden binnen de twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Bedrag
De belasting bedraagt:
  • ​€ 1.500 voor een leegstaand gebouw
  • ​€ 1.500 voor een leegstaande woning
  • ​€ 150 voor een leegstaande kamer

​Als de woning, het gebouw of kamer meerdere jaren in het leegstandsregister staat, dan geldt de volgende formule:
  • ​Te betalen belasting = belastingsbedrag van het voorgaande aanslagjaar x 1,25.
Uitzonderingen
Van de leegstandsbelasting zijn vrijgesteld:
  • ​De belastingplichtige die in een erkende ouderenvoorziening verblijft of voor langdurig verblijf is opgenomen in een psychiatrische instelling. Het bewijs van verblijf wordt geleverd door de instelling waar de betrokkene is opgenomen. Deze vrijstelling geldt voor drie jaar vanaf de opname in de voorziening of instelling en geldt enkel voor de laats bewoonde woning.
  • ​De belastingplichtige die nieuw zakelijk gerechtigde is van het gebouw of de woning. Deze vrijstelling geldt voor twee jaar vanaf het verkrijgen van het zakelijk recht. Deze vrijstelling geldt niet voor overdrachten:
    • ​aan vennootschappen die door de overdrager rechtstreeks of onrechtstreeks in rechten of in feiten gecontroleerd worden.
    • ​als gevolg van een fusie, splitsing of andere overgang ten algemene titel.
  • ​De belastingplichtige waarvan de handelingsbekwaamheid beperkt werd ingevolge een gerechtelijke beslissing. De vrijstelling geldt voor een periode van maximum drie jaar volgend op de datum van de gerechtelijke beslissing.
  • ​Indien de houder van het zakelijk recht een erkende sociale woonorganisatie, provincie, gemeente, OCMW of intergemeentelijke vereniging is en deze meerdere woningen en/of gebouwen bezit die hij of zij tegelijk wil slopen, verbouwen of renoveren om economische efficiëntieredenen, voor zover er een planning kan voorgelegd worden en er jaarlijks over wordt gerapporteerd op het gemeentelijk woonoverleg.
Regelgeving

Gemeenteraadsbesluit van 15 september 2021

logo Lievegem

Lokaal bestuur Lievegem, Kasteeldreef 72, 9920 Lievegem - BE0697.609.152
Elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur op 09 396 23 00 of via info@lievegem.be.

Cookieverklaring | Disclaimer | Fout of onduidelijkheid melden | Privacyverklaring | Producten en diensten | Toegankelijkheidsverklaring

Volg Lievegem op

facebookOnze FacebookpaginainstagramOnze Instagram paginaflickrBekijk foto's van onze gemeente op Flickr