Lievegem

Burger en welzijn

Burgerzaken - gezondheid - kinderen en jongeren - lokaal mondiaal beleid - OCMW en welzijn - senioren - veiligheid en preventie

Vrije tijd

Bibliotheek - cultuur - evenementen - jeugd - lokaal dienstencentrum - sport - toerisme - verenigingen - winkelen

Wonen en omgeving

Bouwen en wonen - dieren, klimaat en milieu - mobiliteit en openbaar domein

Ondernemen

Handel en horeca - landbouw en tuinbouw - lievegembon - markten en ambulante handel - ondersteuning - starten

Bestuur

Beleid - bestuursorganen - intergemeentelijke samenwerkingsverbanden - organisatie - protocol

 

Banner
Banner image
  1. Home
  2. Burger en welzijn
  3. Digitale meter

Digitale meter

Wat

Prepaid (vroeger: budgetmeter) is een betaalsysteem bij de netbeheerder waarbij je op voorhand betaalt voor jouw elektriciteits- of aardgasverbruik.

Voorwaarden

Prepaid is enkel voor elektriciteits- en aardgasklanten bij de netbeheerder Fluvius:

  • Voor elektriciteit schakelt de netbeheerder Prepaid onmiddellijk in.
  • Voor aardgas schakelt de netbeheerder Prepaid in wanneer je jouw factuur niet betaalt of een afgesproken afbetaalplan met de netbeheerder niet nakomt. Meer informatie: ‘Wat als je jouw energiefactuur niet betaalt’.

Het is ook mogelijk om Prepaid in te schakelen als je nog geen schulden hebt bij de netbeheerder. Neem hiervoor contact op met Fluvius.

Procedure

Bij Prepaid betaal je op voorhand voor jouw verbruikte energie door middel van een oplading via een webportaal of een oplaadpunt in jouw buurt. Afhankelijk van het type meter dat je hebt, zijn er twee scenario’s:

  • bij een digitale meter activeert de netbeheerder de Prepaid functie in de digitale meter. Dit gebeurt vanop afstand.
  • bij een klassieke, analoge meter vervangt de netbeheerder eerst jouw analoge meter door een digitale meter. Tot op dat moment ontvang je voorschotfacturen. De vervanging van jouw meter is gratis en verplicht.

In sommige gevallen is het niet mogelijk om Prepaid in te schakelen. De netbeheerder plaatst in dit geval een autonome stroombegrenzer. Hiermee kan je maar enkele huishoudelijke toestellen op hetzelfde moment gebruiken. Je blijft betalen via voorschotfacturen en betaalt jouw schuld af met een afbetaalplan.

Via Prepaid betaal je jouw schuld bij de netbeheerder af met vijf euro per week. Bij iedere oplading gaat 35% van het bedrag naar de afbetaling van de schuld, maar ook als je niet oplaadt, loopt de afbetaling verder.

    Bedrag

    Prepaid is gratis. Er worden voor de plaatsing zelf geen extra kosten aangerekend.

    Je betaalt voor jouw verbruik:

    • het sociaal tarief voor energie als je daar recht op hebt
    • in de andere gevallen: het tarief bij de netbeheerder. Dit is zeker niet het goedkoopste tarief op de markt. Als je geen schulden meer hebt bij de netbeheerder, is het dan ook de moeite om terug op zoek te gaan naar een leverancier die goedkopere prijzen aanbiedt. De goedkoopste leverancier vind je via de V-test van de VREG.
    Je budgetmeter herladen
    Overzicht oplaadpunten

    Welzijn

    Telefoonnummer

    09 396 23 00

    Contacteer ons

    Telefonisch bereikbaar van 9.00 - 12.00 uur en van 14.00 - 16.00 uur.

    logo Lievegem

    Lokaal bestuur Lievegem, Kasteeldreef 72, 9920 Lievegem - BE0697.609.152
    Elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur op 09 396 23 00 of via info@lievegem.be.

    Cookieverklaring | Disclaimer | Fout of onduidelijkheid melden | Privacyverklaring | Producten en diensten | Toegankelijkheidsverklaring

    Volg Lievegem op

    facebookOnze FacebookpaginainstagramOnze Instagram paginaflickrBekijk foto's van onze gemeente op Flickr