Lievegem

Burger en welzijn

Burgerzaken - gezondheid - kinderen en jongeren - lokaal mondiaal beleid - OCMW en welzijn - senioren - veiligheid en preventie

Vrije tijd

Bibliotheek - cultuur - evenementen - jeugd - lokaal dienstencentrum - sport - toerisme - verenigingen - winkelen

Wonen en omgeving

Bouwen en wonen - dieren, klimaat en milieu - mobiliteit en openbaar domein

Ondernemen

Handel en horeca - landbouw en tuinbouw - lievegembon - markten en ambulante handel - ondersteuning - starten

Bestuur

Beleid - bestuursorganen - intergemeentelijke samenwerkingsverbanden - organisatie - protocol

 

Banner
Banner image
  1. Home
  2. Genealogische opzoekingen (stamboomonderzoek)

Genealogische opzoekingen (stamboomonderzoek)

Digitaal aanvragen
Wat

Wil je meer weten over je voorouders? Dan zijn de akten van de burgerlijke stand en de bevolkingsregisters een goede bron van informatie. Deze documenten worden vaak geraadpleegd in het gemeentearchief. Maar wat kan je hier precies in vinden? En hoe kan je ze inkijken in Lievegem?

Akten van de burgerlijke stand

In de registers van de burgerlijke stand vind je geboorte-, huwelijks- en overlijdensakten. Ons gemeentearchief bewaart enkel de akten die in Lievegem (of de deelgemeenten) zijn opgesteld. Omdat deze documenten persoonlijke gegevens bevatten, zijn ze niet altijd vrij toegankelijk. Dit zijn de regels:

De meeste akten kan je inkijken in ons digitaal archief. Wil je een akte inkijken die nog niet openbaar is? Dan moet je een aanvraag indienen.

Bevolkingsregisters

De bevolkingsregisters geven een beeld van hoe mensen vroeger leefden. Ze bevatten informatie over wie samen in een huis woonde, hoe gezinnen waren samengesteld, welke beroepen ze uitoefenden en waar ze naartoe verhuisden.

Een reeks registers beslaat meestal een periode van 10 jaar (bijvoorbeeld 1860-1870). Ook hier gelden privacyregels: bevolkingsregisters zijn pas na 120 jaar openbaar. In sommige gevallen kan je toch eerder toegang krijgen.

via een aanvraagformulier.

Voorwaarden
  • Geboorteakten: openbaar na 100 jaar

  • Huwelijksakten: openbaar na 75 jaar

  • Overlijdensakten:

    • akten vóór 2019: openbaar na 75 jaar

    • akten na 2019: vraag je digitaal aan via het thuisloket

Procedure
  • De meeste openbare akten kan je raadplegen in het digitaal archief.

  • Voor niet openbare documenten uit het bevolkingsregister of het register van de burgerlijke stand, dien je een aanvraag in.

Wil je inzage in een niet-openbaar document? Dan heb je de toestemming nodig, in deze volgorde:

  1. de langstlevende echtgenoot of wettelijk samenwonende partner (Je voegt dit toe bij het formulier.)

  2. de wettelijk vertegenwoordiger (Je voegt dit toe bij het formulier.)

  3. één van dienst afstammelingen in de eerste graad (Je voegt dit toe bij het formulier.)

  4. toestemming van het college van burgemeester en schepenen (Je vraagt dit aan via het formulier)

Wat meebrengen?

Je identiteitskaart of een ander legitimatiedocument.

Bedrag

Deze dienstverlening is gratis.

Regelgeving

Collegebesluit van 14 september 2021

Strategie, secretariaat en communicatie

Telefoonnummer

09 396 23 00

Telefonisch bereikbaar van 9.00 - 12.00 uur en van 14.00 - 16.00 uur.

Contacteer ons

logo Lievegem

Lokaal bestuur Lievegem, Kasteeldreef 72, 9920 Lievegem - BE0697.609.152
Elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur op 09 396 23 00 of via info@lievegem.be.

Cookieverklaring | Disclaimer | Fout of onduidelijkheid melden | Privacyverklaring | Producten en diensten | Toegankelijkheidsverklaring

Volg Lievegem op

facebookOnze FacebookpaginainstagramOnze Instagram paginaflickrBekijk foto's van onze gemeente op Flickr