Lievegem

Burger en welzijn

Burgerzaken - gezondheid - kinderen en jongeren - lokaal mondiaal beleid - OCMW en welzijn - senioren - veiligheid en preventie

Vrije tijd

Bibliotheek - cultuur - evenementen - jeugd - lokaal dienstencentrum - sport - toerisme - verenigingen - winkelen

Wonen en omgeving

Bouwen en wonen - dieren, klimaat en milieu - mobiliteit en openbaar domein

Ondernemen

Handel en horeca - landbouw en tuinbouw - lievegembon - markten en ambulante handel - ondersteuning - starten

Bestuur

Beleid - bestuursorganen - intergemeentelijke samenwerkingsverbanden - organisatie - protocol

 

Banner
Banner image
  1. Home
  2. Klacht indienen tegen een beslissing

Klacht indienen tegen een beslissing

Digitaal indienen
Wat

Sinds 1 januari 2019 zijn lokale besturen verplicht om een lijst met beslissingen en bepaalde inhoudelijke beslissingen op hun website te publiceren.

Klacht indienen
Burgers kunnen een klacht indienen tegen een besluit van het lokaal bestuur. Dit moet gebeuren binnen 30 dagen nadat het besluit op de website is bekendgemaakt.

Wat gebeurt er na een klacht?
Als je een klacht indient, doet de toezichthoudende overheid het volgende:

  1. Ontvangst bevestigen: Je krijgt binnen 10 dagen een bevestiging dat je klacht is ontvangen.

  2. Dossier opvragen: De toezichthoudende overheid vraagt de gemeente of het OCMW om het besluit en de bijbehorende documenten op te sturen. Dit gebeurt binnen 10 dagen na het verzoek.

  3. Besluit nemen: De toezichthoudende overheid laat je weten wat hun besluit is en geeft daarbij een uitleg over de reden van hun beslissing.

Gevolg van een vernietiging
Als de toezichthoudende overheid het besluit vernietigt, wordt het ongeldig verklaard en mag het niet meer worden uitgevoerd.

Procedure

Je kan een klacht indienen bij:

  • de Vlaamse minister voor Binnenlands Bestuur

  • de provinciegouverneur

  • het Agentschap Binnenlands Bestuur

Zij onderzoeken de klacht en beslissen of ze optreden tegen het bestuur.

Manieren om een klacht in te dienen
Je kan een klacht indienen via één uniek adres. Dit kan digitaal of op papier:

  • Digitaal:

    • Gebruik het formulier op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

    • Je krijgt automatisch een bevestiging dat je klacht is geregistreerd.

  • Via aangetekende mail.

  • Op papier:

    • Verstuur een aangetekende brief, of

    • Lever je klacht persoonlijk af en vraag een ontvangstbewijs.

Meer informatie over hoe je een klacht kan indienen, vind je hier.

Strategie, secretariaat en communicatie

Telefoonnummer

09 396 23 00

Telefonisch bereikbaar van 9.00 - 12.00 uur en van 14.00 - 16.00 uur.

Contacteer ons

logo Lievegem

Lokaal bestuur Lievegem, Kasteeldreef 72, 9920 Lievegem - BE0697.609.152
Elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur op 09 396 23 00 of via info@lievegem.be.

Cookieverklaring | Disclaimer | Fout of onduidelijkheid melden | Privacyverklaring | Producten en diensten | Toegankelijkheidsverklaring

Volg Lievegem op

facebookOnze FacebookpaginainstagramOnze Instagram paginaflickrBekijk foto's van onze gemeente op Flickr