Lievegem

Burger en welzijn

Burgerzaken - gezondheid - kinderen en jongeren - lokaal mondiaal beleid - OCMW en welzijn - senioren - veiligheid en preventie

Vrije tijd

Bibliotheek - cultuur - evenementen - jeugd - lokaal dienstencentrum - sport - toerisme - verenigingen - winkelen

Wonen en omgeving

Bouwen en wonen - dieren, klimaat en milieu - mobiliteit en openbaar domein

Ondernemen

Handel en horeca - landbouw en tuinbouw - lievegembon - markten en ambulante handel - ondersteuning - starten

Bestuur

Beleid - bestuursorganen - intergemeentelijke samenwerkingsverbanden - organisatie - protocol

 

Banner
Banner image
  1. Home
  2. Klacht over onze dienstverlening

Klacht over onze dienstverlening

Wat

Een klacht is een manifeste uiting waarbij een ontevreden burger bij de overheid klaagt over een door de overheid al dan niet verrichte handeling of prestatie. Het Decreet over het Lokaal Bestuur verplicht de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn om bij reglement een systeem van klachtenbehandeling te organiseren.

Dit reglement legt uit hoe je op een eenvoudige manier een klacht kunt indienen over de werking van de diensten van lokaal bestuur Lievegem. Iedereen mag een klacht indienen over de dienstverlening. Lokaal bestuur Lievegem zorgt ervoor dat elke klacht goed, eerlijk en gratis wordt behandeld. Dat gebeurt volgens de regels in dit reglement.


Voorwaarden

Om van een klacht te spreken, moet er sprake zijn van een eerste dienstverlenend contact.

Procedure
  • Je dient jouw klacht bij voorkeur digitaal in via ons meldpunt.

  • Je bezorgt ons jouw klacht via meldpunt@lievegem.be.

  • Je bezorgt ons jouw klacht via brief: Lokaal bestuur Lievegem, klachtencoördinator, Kasteeldreef 72, 9920 LIEVEGEM.

  • Je bezorgt ons jouw klacht via 09 396 23 00 of aan onze onthalen tijdens de openingsuren.

We behandelen alle contacten in eerste instantie gelijk. Onze medewerkers beoordelen of er sprake is van een klacht of niet. Wil je benadrukken dat je ontevreden bent over onze dienstverlening, vermeld het woord 'klacht' in het onderwerp van jouw melding.

We streven ernaar om je binnen de 10 werkdagen een eindbeslissing te geven. Als er juridisch advies ingewonnen moet worden of er een terugkoppeling naar een bestuursorgaan moet gebeuren, kan dit langer duren. We houden je in dat geval steeds op de hoogte.

Bedrag

Gratis.

Uitzonderingen

Sommige klachten vallen niet onder dit reglement. Die klachten worden niet behandeld. Het gaat om:

  • Klachten die niet gaan over de werking van de teams van lokaal bestuur Lievegem. Bijvoorbeeld:

    • klachten over het algemeen beleid

    • klachten over zaken waarvoor Lievegem niet bevoegd is

    • klachten over conflicten tussen burgers of organisaties onderling.

  • Klachten waarvoor er al een andere procedure bestaat binnen het lokaal bestuur. Bijvoorbeeld:

    • klachten over schadeclaims waarbij het lokaal bestuur betrokken is

    • klachten van medewerkers over hun eigen werk of job bij het lokaal bestuur

  • Klachten over situaties die al voor een rechtbank of een andere officiële instantie worden behandeld.

  • Klachten die duidelijk niet redelijk zijn. Bijvoorbeeld wanneer iemand misbruik maakt van het recht om een klacht in te dienen.

  • Klachten die al eerder zijn ingediend én volledig zijn behandeld.

Regelgeving

Gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2023

Strategie, secretariaat en communicatie

Telefoonnummer

09 396 23 00

Telefonisch bereikbaar van 9.00 - 12.00 uur en van 14.00 - 16.00 uur.

Contacteer ons

logo Lievegem

Lokaal bestuur Lievegem, Kasteeldreef 72, 9920 Lievegem - BE0697.609.152
Elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur op 09 396 23 00 of via info@lievegem.be.

Cookieverklaring | Disclaimer | Fout of onduidelijkheid melden | Privacyverklaring | Producten en diensten | Toegankelijkheidsverklaring

Volg Lievegem op

facebookOnze FacebookpaginainstagramOnze Instagram paginaflickrBekijk foto's van onze gemeente op Flickr