2023 - Een veiligere mobiliteit voor Zomergem

Op dit moment is de verkeerssituatie in Zomergem niet altijd even veilig: de voorrangsregels en de snelheidsbeperkingen worden niet altijd gerespecteerd en sommige straten zijn niet breed genoeg om tweerichtingsverkeer en comfortabele voetpaden toe te laten. Deze pijnpunten werden al door inwoners aangehaald tijdens de inspraakfase van het globaal mobiliteitsplan.

We voorzien heel wat ingrepen om de verkeersveiligheid te vergroten. Hieronder lees je in detail wat dit exact inhoudt. Deze voorstellen werden afgetoetst met de mobiliteitsraad maar ook jij kan jouw opmerkingen nog geven. Op 12 januari 2022 (19.30 uur) organiseren we een digitaal infomoment waar de plannen worden toegelicht en er ruimte is voor vragen en suggesties.

Betere en bredere voetpaden

De voetpaden in de Hendrik Claeysstraat en de Dekenijstraat worden heraangelegd. Ook in de Alfons Sifferstraat komt er op termijn een degelijk voetpad. Het deel tussen de Molenstraat en Ter Wal werd vorig jaar al aangepakt.

Een andere circulatie

Om een degelijk voetpad mogelijk te maken in de Hendrik Claeysstraat en op termijn ook in de Alfons Sifferstraat, wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd in deze straten. Dit komt bovendien de algemene verkeerscirculatie en -veiligheid op het punt Boven-Ter Wal-Hendrik Claeysstraat ten goede. Om het gevaarlijk uitrijden naar de Zomerlaan te voorkomen, wordt ook eenrichtingsverkeer in de Adolf Lievensstraat voorzien.

Als algemene maatregel wordt er een tonnagebeperking tot 3,5 ton ingevoerd, met uitzondering voor lokale leveringen. Dit betekent dat zwaar verkeer geweerd wordt tussen de assen Motje-Dreef-Zomerlaan-Durmstraat.

  • Hendrik Claeysstraat wordt eenrichting van Boven naar Zandstraat.
  • Alfons Sifferstraat wordt eenrichting van Dekenijstraat naar Ter Wal.
  • Adolf Lievensstraat wordt eenrichting van Zomerlaan naar Guido Gezellestraat.
  • Blauwersstraat wordt eenrichting van Dekenijstraat naar Hendrik Claeysstraat.
  • In de volgende straten geldt een tonnagebeperking tot 3,5 ton (behalve voor lokale leveringen):
    • Adolf Lievensstraat
    • Bevrijdingstraat
    • Blauwersstraat
    • Dekenijstraat
    • Hendrik Claeysstraat
    • Het Lindeken
    • Kerkhofstraat
    • Klein Amerika
    • Kloosterstraat
    • Tuinwijk Motje
    • Vaart Links
    • Weldadigheidsstraat
    • Westeling
    • Zandstraat

Handhaving van de maximumsnelheid

Om de snelheid te kunnen handhaven, maken we gebruik van een trajectcontrole en twee flitspalen:

  • Flitspaal halverwege de Zomergemstraat (30 km/u).
  • Flitspaal op de scheiding tussen Boven en Ter Wal (30 km/u).
  • Trajectcontrole in de Durmstraat tussen het Schipdonkkanaal en de Weldadigheidsstraat (50 km/u).

Digitaal infomoment 12.01.2022

Op 12 januari 2022 om 19.30 uur organiseerden we een digitaal infomoment waar deze plannen werden toegelicht en waar ruimte is om vragen te stellen en opmerkingen te geven. Kon je niet aansluiten bij het infomoment, maar je wil toch graag een vraag of suggestie meegeven? Contacteer ons via de knop aan de rechterzijde.

Klik hier voor de presentatie van 12 januari

Nieuws over deze werken

trajectcontrolestrajectcontroles

3 trajectcontroles vanaf 1 augustus

Vanaf 1 augustus zijn de trajectcontroles in de Durmstraat, Jagerpad en Zoutweg operationeel.

Lees meer
beeld van snelheidsmeter op een dashboardbeeld van snelheidsmeter op een dashboard

Flitscamera's Durmstraat en Boven actief

De politie start vanaf 1 januari 2023 met de verwerking van de snelheidsovertredingen die geregistreerd worden door de flitspalen in Zomergemstraat en Boven.

Lees meer