Comfortactie: nazicht comfort van woningen

De werkelijke situatie van de woningen in Lievegem is niet altijd gekend. Hebben alle woningen wel een badkamer of centrale verwarming? Komende maanden wordt een bevraging uitgevoerd om die zaken nauwkeurig in kaart te brengen.

Het doel?

Zorgen voor een correcte fiscale behandeling van alle woningeigenaars, op basis van actuele gegevens. Deze comfortactie richt zich op de kadastrale inkomens, die de basis vormen voor de berekening van de jaarlijkse onroerende voorheffing. 

In totaal ontvangen 1.239 huishoudens in Lievegem binnenkort een brief met de vraag om de informatie over hun woning te actualiseren. 

Waarom deze actie? 

Het lokaal bestuur hecht veel belang aan correcte fiscaliteit. Een actuele vaststelling van het kadastrale inkomen zorgt ervoor dat alle inwoners juist bijdragen, op basis van de werkelijke situatie van de woning.  Deze aanpassing gebeurt niet met terugwerkende kracht.

Uit kadastrale gegevens blijkt dat sommige woningen niet beschikken over basiscomfort zoals centrale verwarming of een badkamer. Deze comfortelementen zijn belangrijk om gekend te zijn.

Klopt deze informatie niet meer of is de situatie van de woning inmiddels gewijzigd? Dan ben je als eigenaar verplicht dit te melden. Veel eigenaars zijn zich hiervan niet bewust. 

Wat wordt van jou verwacht als je een brief krijgt?

Bij de brief ontvang je een formulier waarop je kunt aangeven welke werken aan je woning zijn uitgevoerd. Dit formulier dien je binnen 30 dagen ingevuld terug te sturen. Geef je aan dat er geen wijzigingen zijn of reageer je niet? Dan plannen wij een plaatscontrole in. 

Extra informatie

Het begrip comfort 'verwarming'

Onder comfort ‘verwarming’ wordt verstaan, niet enkel centrale verwarming, maar het geheel van uitrustingen dat binnen de leefruimtes een adequate en normale comforttemperatuur verzekert. Bijvoorbeeld, een woning met de leefruimtes die verwarmd worden met aparte gasconvectoren, beschikt over het comfort ‘verwarming’.

Het begrip 'leefruimte'

Onder ‘leefruimtes’ wordt verstaan: de living, de keuken en de slaapkamers. Hetgeen in overweging moet genomen worden is, dat de omgevingstemperatuur continu wordt verzekerd en constant wordt gehouden in alle leefruimtes. Beschikken over het comfort van verwarming is van belang, niet de manier van verwarmen.

Het begrip 'badkamer'

Het comfort ‘badkamer’ bestaat van zodra een bad en/of douche in de woning aanwezig is/zijn, ongeacht het voornaamste gebruik van de kamer. Bijvoorbeeld, de aanwezigheid van een douche in een slaapkamer is voldoende om te beschouwen dat de woning een bad en/of douche heeft.

Waarover gaat het niet?

Over het kadastraal inkomen bestaan nogal wat misvattingen. Zo zijn er heel wat werken die niet leiden tot een verhoging van het kadastraal inkomen, bv. energiebesparende investeringen zoals: 

  • Installatie van fotovoltaïsche zonnepanelen, een zonneboiler, een warmtepomp
  • Daken, muren of vloeren isoleren
  • Vervanging van enkel glas door dubbel of drievoudig glas
  • Plaatsing van thermostatische kranen
  • Vervanging van een verwarmingsketel door een energiezuinig exemplaar
  • Werkzaamheden om een woning om te bouwen tot een energiezuinig passiefhuis

Ik heb recent een bouwvergunning aangevraagd. Hoe vul ik het formulier in?

Bij het invullen van het formulier is het belangrijk dat je de huidige toestand van je woning invult, op het moment dat je de brief ontvangt. Toekomstige aanpassingen die nog moeten gebeuren naar aanleiding van de bouwvergunning, dien je dus niet mee te nemen. Wanneer deze werken zijn voltooid, ben je als eigenaar verplicht om deze wijzigingen zelf aan te geven bij het kadaster wanneer dat van toepassing is.

Ik heb mijn woning in de huidige staat gekocht en wist niet dat de kadastrale gegevens niet actueel waren. Wat zijn de gevolgen?

Er komt in ieder geval geen aanpassing met terugwerkende kracht en er wordt geen boete uitgeschreven omdat er tot op vandaag geen actualisatie gebeurde door de vorige eigenaar of door jou.  De comfortactie is gericht op het actualiseren van de gegevens voor een correcte fiscale behandeling vanaf nu, niet op het bestraffen van eerdere onvolledigheden.

Vul dus de huidige toestand van jouw woning in op het moment dat je onze brief ontving.

De woning is afgebroken. Wat moet ik doen?

Als je woning is afgebroken, vragen we je dit schriftelijk aan ons te laten weten, via een brief of e-mail. Op die manier kunnen wij ervoor zorgen dat je geen herinneringen meer ontvangt voor deze actie en kunnen we de melding doorgeven aan het kadaster om hun gegevens eveneens te actualiseren.

comfortactie, comfortelementen, woningen, badkamer, centrale verwarming, comfort, comfort(actie)