Noodoproepen
In elk land van de Europese Unie kan je het nummer 112 bellen met een vaste of mobiele telefoon. Je kan het gebruiken bij nood aan dringende medische hulpverlening, tussenkomst van de brandweer of politiehulp. Je kan 24 uur per dag en 7 dagen per week op dit nummer terecht.
Storm of wateroverlast (wanneer geactiveerd)
In geval van storm of wateroverlast moet je niet naar 112 bellen als er geen potentieel levensgevaar is (bv. stormschade, ondergelopen kelder).
Tijdens extreme weersomstandigheden zal het telefoonnummer 1722 geactiveerd worden voor niet-dringende interventies van de brandweer. Op die manier raakt het noodnummer 112 niet snel overbelast en kunnen mensen in levensgevaar sneller geholpen worden.
Stormschade en waterschade kan ook steeds gemeld worden via het E-loket van brandweer Zone Centrum.
Huisarts van wacht (24/7)
Antigifcentrum (24/7)
070 245 245
Zelfmoordlijn (24/7)
Nood aan een gesprek? (24/7)
Tandarts van wacht (24/7)
0903 399 69
Apotheek van wacht (24/7)
0903 990 00
Securail: veiligheid in het station en op de trein (24/7)
0800 30 230
Hulplijn geweld, misbruik en kindermishandeling (maandag tot vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur)
1712
Gasgeur of gaslek (24/7)
0800 650 65
Child Focus (24/7)
116 000
Kinderen- en jongeren telefoon (maandag tot zaterdag van 16.00-22.00 uur)
102
Card stop voor blokkeren van bank- en kredietkaarten (24/7)
070 344 344
Doc Stop bij verlies of diefstal paspoort of identiteitskaart (24/7)
00800 2123 2123
Druglijn (maandag tot vrijdag van 10.00 - 20.00 uur)
078 151 020
Opvoedingslijn
078 15 00 10
CAW Centrum Algemeen Welzijnswerk (9.00 - 17.00 uur)
0800/13.500
In Belgiƫ kunt je dag en nacht gratis het nummer 112 vormen voor ambulcance, brandweer of politie. Je krijgt dan een keuzemenu met de vraag of je een ziekenwagen, brandweer of de politie nodig hebt.
Je kan deze nummers bereiken:
met een vaste telefoon
met een smartphone via de app 112 (ook handig voor doven en slechthorenden die met deze app via berichten kunnen communiceren)
met een GSM (zelfs zonder actief abonnement of registratie).
Als je met jouw GSM naar de noodnummers wilt bellen, is een SIM-kaart wel vereist.
In Belgiƫ kom je na jouw oproep terecht bij een operator van het Hulpcentrum 112/100 of Communicatie- en Informatiecentrum (CIC 101) van de provincie waar je je bevindt.
Als je een noodnummer moet bellen, bevind je je meestal in een stressvolle situatie. Toch is het belangrijk dat je precieze en juiste informatie kan meedelen aan de operator en dat je zijn vragen kan beantwoorden. Dit wil de operator van jou horen:
de juiste locatie
wat er gebeurd is
of er gewonden zijn
wie je bent.
Wacht rustig op antwoord. Haak niet in, want daardoor kom je opnieuw aan het begin van de wachtlijst te staan.
Een noodoproep is gratis.


